نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

علت تغییر ساعت در ایران و بسیاری از کشورها

  • علت تغییر ساعت در ایران و بسیاری از کشورها

    تغییر ساعت تابستانی سالهاست که در کشورهای عرض های میانی و قطبی به منظور استفاده بهتر و بیشتر از نور خورشید و بهینه سازی در مصرف انرژی انجام می شود.

    به گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی به روز نیوز؛ بنا به باور عموم برای اولین بار در سال ۱۷۸۴ ، طرح ساعت تابستانی توسط بنجامین فراکلین ( یکی از پدران بنیانگذار ایالات متحده آمریکا) با درج مقاله ای راجع به تغییر ساعت و استفاده بهینه از انرژی مطرح شد. از آن پس تغییر ساعت تابستانی سالهاست که در کشورهای عرض های میانی و قطبی به منظور استفاده بهتر از نور خورشید و بهینه سازی در مصرف انرژی انجام می شود.

    تغییرات شبانه روز کشور ایران نیز بدلیل قرارگرفتن در عرض های جغرافیایی میانی در طول سال قابل توجه است. به همین دلیل و برای استفاده بیشتر از روشنایی روز، در فصل های بهار و تابستان ساعت رسمی ۱  ساعت به جلو کشیده می شود . طبق قانون هر سال در نیمه شب اول فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده می شود و در نیمه شب آخر تابستان به وضعیت سابق بر می گردد. در ساعت های آنالوگ نیاز است این تغییر بصورت دستی انجام شود اما در تلفن های هوشمند یا تبلت بدلیل اینکه این دستگاه ها با ساعت جهانی هماهنگ هستند این کار بصورت خودکار انجام می شود.

    به روز نیوز



:: بازدید از این مطلب : 857
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

طنین«زنگ نماز» در مدارس شهر رضا(ع)

  • طنین«زنگ نماز» در مدارس شهر رضا(ع)

    همزمان با بازگشایی مدارس «زنگ نماز» در واحد یک مدرسه امام رضا(ع) مشهد نواخته می‌شود.

    به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگارن جوان از مشهد ،به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با اشاره به اقدامات خوبی که در آموزش‌وپرورش به‌منظور ترویج فرهنگ اقامه نماز صورت گرفته است، گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید با حضور آیت‌الله علم الهدی؛ امام‌جمعه مشهد و جمعی از مسؤولان آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، زنگ نماز در واحد یک مدرسه امام رضا(ع) نواخته می‌شود.
     
    محمدتقی فخریان با اشاره به اینکه این اقدام در راستای توسعه و ترویج نماز اول وقت و ارزش‌های دینی انجام می‌شود، گفت: ازآنجایی‌که نماز مؤثرترین و اساسی‌ترین عنصر در تربیت اعتقادی دانش‌آموزان بشمار می‌آید، ازاین‌رو اعتقاد داریم تلاش‌هایی که در این نهاد برای ترویج فرهنگ نماز بین دانش‌آموزان انجام می‌شود، در ماندگاری و پایداری این فریضه الهی میسرتر است.
     
    وی با بیان اینکه نماز ستون دین است، بنابراین پرداختن به آن می‌تواند تضمین بالایی در تربیت اعتقادی و اخلاقی دانش‌آموزان داشته باشد، افزود: اقامه نماز جماعت ظهر و عصر با حضور آیت‌الله علم‌الهدی برپا خواهد شد و در ادامه از سخنان ارزشمند ایشان بهره‌مند خواهیم شد.
     
    گفتنی است؛ این مراسم سوم مهر در واحد یک دبیرستان دخترانه مدرسه امام رضا(ع) واقع در شهرک شهید رجایی، خیابان حر ۲ از ساعت ۱۱ برگزار می‌شود.

    به روز نیوزپ



:: بازدید از این مطلب : 853
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

۴ نظامی ترکیه‌ ای در شمال سوریه کشته و مجروح شدند

  • ۴ نظامی ترکیه‌ ای در شمال سوریه کشته و مجروح شدند

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، ۲ نظامی ترکیه‌ ای در عملیات جاریِ موسوم به «سپر فرات» در شمال سوریه کشته شدند.

    بر اساس اعلام خبرگزاری دوغان، این ۲ نظامی ترکیه امروز صبح در شمال سوریه حین انجام مأموریت خود بر اثر یک انفجار کشته شده اند.

    همچنین انفجار مذکور باعث زخمی شدن ۲ نظامی دیگر ارتش ترکیه نیز شده است.

    رسانه ها مکان این حادثه را بین «جرابلس» و «الراعی» در خاک سوریه اعلام کرده اند.

    با این انفجار، تعداد تلفات ارتش ترکیه در جریان عملیات نظامی «سپر فرات» در شمال سوریه به ۱۰ نفر رسیده است.

    لازم به ذکر است، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ماه گذشته در اظهاراتی تهدید کرده بود: در صورتیکه کردها به شرق فرات نروند؛ هدف حملات هوایی ترکیه (در عملیات سپر فرات) واقع خواهند شد.

    ترکیه ماه گذشته با نقض قوانین بین المللی در خصوص تمامیت ارضی یک کشور مستقل و بدون اجازه دولت مشروع دمشق، به بهانه مبارزه با تروریست های داعش اما با هدف سرکوب کردها و عقب نشاندن آن ها به شرق فرات؛ عملیات ویژه «سپر فرات» را در خاک سوریه در منطقه «جرابلس» آغاز کرد.



:: بازدید از این مطلب : 827
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

دانمارک: در حمله به ارتش سوریه مشارکت داشتیم و عذر میخواهیم

  • دانمارک: در حمله به ارتش سوریه مشارکت داشتیم و عذر میخواهیم
    773121_968.jpg

    به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از مشرق؛ با گذشت دو روز از حمله خونین بمب افکن های ائتلاف آمریکایی به مواضع نیروهای دولتی سوریه در دیرالزور پایگاه اینترنتی ارتش دانمارک با انتشار اطلاعیه ای از مشارکت یک فروند اف 16 این کشور در این حمله خبر داده است.

    بنابر این گزارش، در بیانیه منتشره از سوی ارتش دانمارک آمده است: اعلام می کنیم که یک فروند جنگنده بمب افکن ارتش دانمارک در جریان حمله هوایی ساعت 17 روز شنبه گذشته به مواضع نیروهای دولتی سوریه در استان دیرالزور واقع در شرق این کشور در حین نبرد با داعش مشارکت داشته اند. متاسفانه در این حمله اشتباهی 62 سرباز سوری جان خود را از دست داده و 100 تن دیگر زخمی شده اند. 

    هدف دانمارک از مشارکت در این حمله بمباران داعش و نه نیروهای ارتش سوریه بوده است و ما به دلیل این اشتباه تاسف برانگیز عذرخواهی رسمی خود را اعلام می داریم. پیش از این استرالیا نیز روز گذشته با انتشار بیانیه ای مشابه از دولت سوریه به لیل مشارکت در مله اشتباهی به دیرالزور عذرخواهی کرده بود.

    انتهای پیام/

    گیگر:

    لینک مطلب



:: بازدید از این مطلب : 828
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

تأکید رئیس مجلس بر افزایش روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و روسیه



:: بازدید از این مطلب : 849
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

یکی از وسایلی که معمولا توی خونه ها لازم میشه باربیکیو هست که شما میتوانید با استفاده از آن میتوانید غذاهای مختلفی را تهیه کنید و از آن لذت ببرید ولی خب یه مسئله ای توی خرید یه باربیکیو هست که باید همه به اون توجه کنیم اول اینکه چون قصد داریم یه باربیکیو برقی بخریم باید اول از همه نو تهیه بشه دوم از همه اینکه باید گارانتی داشته باشه چون نباید وسایل برقی رو دست دوم بخریم و اگر همچنین کاری کنیم امکان داره خراب بشه و اینطوری فقط شما هزینه اضافی میکنید برای خرید باربیکیو من یه سایت خوب سراغ دارم که خودمم همیشه ازش خریدایی که دارم رو میکنم سایت ساختمون دات کام http://www.sakhtemoon.com/list/barbecue/ هم باربیکیو های خوبی داره و هم اینکه تمامی محصولاتش گارانتی اصلی و شرکتی داره و میتونید بهش اعتماد کنید و خرید خودتون رو ازش به راحتی انجام بدید و لذت ببرید.



:: برچسب‌ها: خرید باربیکیو خوب واسه خونه ,
:: بازدید از این مطلب : 1079
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

از نگاه قرآن و با توجه به آموزه های دینی ما مصرف چه نوع غذاهایی تایید و تاکید شده اند موادطبیعی و دانه های گیاهی و میوه ها بسیار ذکر شده اند و همینطور به ما انسانها برای  شکرگذاری این نعمت های خدادادی تاکید زیادی شده است در ادامه بیشتر با این آیه های قرآنی آشنا می شویم .

هر انسانی در ژرفای فطرت خویش به طور روشن می یابد که به «زندگی جاوید» عشق می ورزد و از هرگونه زوال و نابودی رنج می َبرد، و از آن می گریزد. انسان های گذشته و آینده نیز این چنین عشقی را دارا بوده و هستند، بلکه غیر از انسان سایر موجودات نیز عشق به هستی دارند و به طور غریزی برای پایداری خود می کوشند.

اشتیاق به زندگی جاوید در همه انسان ها (بلکه در همه حیوانات) موجود است، و چون زندگی جاوید و حیات مصون از مرگ در دنیا ممکن نیست و هیچ فردی در این جهان برای همیشه نمی ماند در نتیجه باید مورد اشتیاق و متعلق آن که هستی جاودانه است وجود داشته باشد؛ یعنی جهان مصون از زوال و محفوظ از پدیده مرگ که همان قیامت است موجود باشد. آن جا مرگی نیست و سرتاسر حیات و زندگی است: « وَإِنَّ الدَّارَ الآخِرَهَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ» (عنکبوت/64) حاصل این که، محبّت و عشق به هستی دائم و زندگی جاوید امری وجودی است. این امر وجودی رابط میان محبّ و محبوب (هستی جاوید) است و بدون وجود خارجی محبوب، چنین عشق و محبّتی در نهاد انسان قرار نمی گیرد و از فطریات بشر به شمار نمی آید و می توان گفت وجود چنین محبّتی در نهاد انسان حتماً برای هدف و غایتی جاوید خواهد بود و آن هدف حتماً موجود است.
«گرچه از آن نظر که ایمان و اعتقاد ما به قیامت از ایمان به قرآن و گفتار پیامبران سرچشمه می گیرد لزومی ندارد که درباره قیامت به ذکر برهان و استدلال بپردازیم و یا شواهد و قرائن علمی بیاوریم، ولی نظر به این که خود قرآن کریم – لااقل برای نزدیک کردن مطلب به اذهان – به ذکر یک سلسله استدلالها پرداخته است و خواسته است افکار ما از راه استدلال و به طور مستقیم هم باجریان قیامت آشنا شود، ما به طور اختصار آن استدلال ها را ذکر می کنیم.» (مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج2، ص 526)
در ادامه به یکی از این استدلال ها و البته نشانه ای برای وجود معاد و قیامت عرض خواهیم کرد.
خداوند در آیه 33 سوره یس به نشانه ای اشاره می کند که دلیلی برای وجود معاد و قیامت است تا راهی باشد براى بیدارى منکران و ایمان به مبدأ و معاد.
یکی از مهمترین دلائل توحید
مساله حیات در جهان گیاهان و حیوانات و زنده شدن زمین هاى مرده از یکسو دلیل روشنى است بر اینکه علم و دانش عظیمى در آفرینش این جهان به کار رفته، و از سوى دیگر نشانه اى آشکار از رستاخیز است.

در آیه 33 سوره یس، نخست از احیاى زمین هاى مرده و برکاتى که از آن عائد انسانها مى شود بحث کرده مى فرماید: «زمین هاى مرده براى آنها نشانه آشکارى است (از مبداء و معاد) ما آن را زنده کردیم، و دانه هائى از آن خارج ساختیم و آنها از آن تغذیه مى کنند»؛ ” وَآیَهٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَیْتَهُ أَحْیَیْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ ” (یس/33)
مساله حیات و زندگى از مهمترین دلائل توحید است، مساله اى است فوق العاده مرموز و پیچیده و شگفت انگیز که عقل همه دانشمندان را به حیرت افکنده، و با تمام پیشرفت هاى عظیمى که در علم و دانش نصیب بشر شده هنوز کسى معماى آن را نگشوده است، هنوز کسى به درستى نمى داند تحت تاثیر چه عواملى در روز نخست موجودات بی جان تبدیل به سلول هاى زنده شده است؟
هنوز کسى نمى داند که بذرهاى گیاهان و طبقات مختلف آن دقیقاً چگونه ساخته شده؟ و چه قوانین مرموزى بر آن حاکم است که به هنگام فراهم شدن شرائط مساعد، به حرکت در مى آید و رشد و نمو را آغاز مى کند، و ذرات زمین مرده را جذب وجود خود مى نماید، و از این طریق موجودات مرده را تبدیل به بافت هاى موجود زنده می کند، تا هر روز جلوه تازه اى از حیات را نشان دهد.
مساله حیات در جهان گیاهان و حیوانات و زنده شدن زمین هاى مرده از یکسو دلیل روشنى است بر اینکه علم و دانش عظیمى در آفرینش این جهان به کار رفته، و از سوى دیگر نشانه اى آشکار از رستاخیز است.
بهترین تغذیه انسان

جمله ((فمنه یاکلون)) از یکسو اشاره به این است که انسان از بخشى از دانه هاى گیاهى تغذیه مى کند، و بعضى دیگر قابل تغذیه براى انسان نیست، ولى فوائد دیگرى دارد مانند تغذیه حیوانات، ساختن مواد رنگى، داروئى، و امور دیگرى که در زندگى انسان کاملا مورد استفاده است .
و از سوى دیگر با مقدم داشتن ((منه)) بر ((یاکلون)) که معمولاً براى حصر مى آید این نکته را بیان مى کند که بیشترین و نیز بهترین تغذیه انسان از مواد گیاهى است .
آیه 34 یس چگونگى حیات زمین هاى مرده را بیان مى کند، مى فرماید: (ما در زمین باغهائى از نخلها و انگورها قرار دادیم و چشمه هائى از آن بیرون فرستادیم)؛ ” وَجَعَلْنَا فِیهَا جَنَّاتٍ مِنْ نَخِیلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِیهَا مِنَ الْعُیُونِ ” (یس/34)
در آیه گذشته سخن از دانه هاى غذائى در میان بود، اما در اینجا از میوه هاى نیرو بخش و مغذى سخن مى گوید که دو نمونه بارز و کامل آنها ((خرما)) و ((انگور)) است که هر یک غذائى کامل محسوب مى شود.
در مطالعات دانشمندان نشان مى دهد که مخصوصاً این دو میوه داراى انواع ویتامین هاى لازم و مواد مختلف حیاتى براى بدن انسان است، به علاوه این دو میوه در تمام طول سال به صورت تازه یا خشک قابل نگهدارى و استفاده براى تغذیه است .
هدف آن است که حس حق شناسى و شکرگزارى انسان ها  را تحریک کند تا از طریق شکرگزارى قدم در مرحله معرفت پروردگار بگذارند، که شکر منعم نخستین گام معرفت کردگار است .

این نکته نیز قابل توجه است که در آیه قبل تنها تعبیر به احیاى زمین هاى مرده شده بود که در قرآن مجید معمولا با نزول باران همراه است، ولى در این آیه سخن از چشمه هاى آب جارى به میان آمده ، زیرا براى بسیارى از زراعت ها آب باران تنها کافى است، در حالى که درختان میوه معمولا نیاز به آب جارى نیز دارند.
نهایت لطف و عظمت پروردگار

آیه 35 یس هدف آفرینش  این درختان پر بار را چنین بیان می کند: ((غرض  ٍ این است که از میوه آن بخورند، در حالى که دست آنها در ساختمان آن کمترین دخالتى نداشته ، آیا شکر خدا را بجا نمى آورند))! ” لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَمَا عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ أَفَلَا یَشْکُرُونَ”
آرى میوه هائى که به صورت غذاى کامل بر شاخسار درختان ظاهر مى شود بى آنکه کمترین نیازى به پختن و یا تغییرات دیگر داشته باشد به مجرد چیدن از درخت قابل استفاده است، و این نهایت لطف و عظمت پروردگار را در باره انسانها نشان مى دهد.
حتى این غذاى آماده و لذیذ را آنچنان بسته بندى کرده که براى مدت زیادى قابل نگهدارى است، بى آنکه ارزش غذائى خود را از دست دهد، بر خلاف غذاهائى که انسان از مواد طبیعى خداداد با دست خود مى سازد که غالباً به سرعت فاسد مى شود!
تفسیر دیگرى در باره معنى آیه نیز وجود دارد که آنهم قابل ملاحظه است ،و آن اینکه : قرآن مى خواهد هم اشاره به میوه هائى کند که بدون تغییر مورد استفاده قرار مى گیرد، و هم به انواع غذاهاى مختلفى که با انجام عملى روى این میوه ها به دست مى آید.
در هر صورت ، هدف آن است که حس حق شناسى و شکرگزارى انسان ها  را تحریک کند تا از طریق شکرگزارى قدم در مرحله معرفت پروردگار بگذارند، که شکر منعم نخستین گام معرفت کردگار است .
آخرین آیه مورد بحث سخن از تسبیح و تنزیه پروردگار مى گوید، خط بطلان بر شرک مشرکان که در آیات گذشته از آن سخن بود مى کشد، و راه توحید و یکتا پرستى را به همگان نشان مى دهد، مى فرماید: منزه است کسى که تمام زوج ها را آفرید، از آنچه زمین مى رویاند، و از خود آنان ، و از آنچه نمى دانند! (سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنْفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا یَعْلَمُونَ)

 

 



:: برچسب‌ها: اهمیت تغذیه از نگاه قرآن ,
:: بازدید از این مطلب : 816
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

مدیریت حج نیاز به بازنگری جدی دارد/مرگ زیبا در منا

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید حسن هاشمی طی یادداشتی در کانال اختصاصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی، نوشت: این حادثه هر چند برای ملت ما بسیار تلخ و جانگداز بود ولی نشان داد مدیریت برگزاری حج، به عنوان بزرگترین گردهمایی بشری نیاز به یک بازنگری جدّی دارد.

مرگ زیبا

این روزها در کنار تمام کارها و مسئولیت‌ها، ذهنم درگیر حادثه‌ سال گذشته‌ منا است. پس از آن واقعه‌ سهمگین، با دستور جناب آقای دکتر روحانی به عنوان نماینده‌ی دولت جمهوری اسلامی ایران، به رغم تمام کارشکنی‌ها به عربستان سفر کردم. البته تلاش دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه نیز در این زمینه بسیار مؤثر بود. ایشان تمام همّت و تجربه‌ خود را بکار گرفتند تا آن سفر انجام پذیرد و با عنایت الهی چنین شد.

در آن زمان بدن‌های مطهر درگذشتگان در سردخانه‌های مختلف و کانتینرهای غیر استاندارد نگهداری می‌شد؛ در شرایطی که بسیاری‌شان قابل شناسایی نبوده و سعودی‌ها به سرعت مشغول دفن آنها بودند.

آنچه طی چند روز اقامتم در عربستان ضمن بازدید از سردخانه‌ها و دیدار با هموطنان عزیزم شاهد بودم، به یقین از دردناک‌ترین خاطرات تمام عمرم محسوب می‌شود.

اینک و در سالگرد حادثه منا ذکر سه نکته را لازم می‌دانم:

اوّل. این روزها و با روشن شدن وجوه دیگری از دیدگاه‌های سیاسی و ایدئولوژیک کسانی که خود را خادم حرمین شریفین نامیده‌اند؛ مشاهده‌ اعمال ننگین‌شان در منطقه و هم‌نوایی با رژیم اشغالگر قدس، بیش از همیشه بر مظلومیت پیامبر گرامی اسلام پی‌می‌بریم. آن بزرگوار در میان قومی برگزیده شد که امروز پس از حدود ۱۴۵۰ سال از بعثتش چنین جاهلانه می‌اندیشند؛ سخن به گزاف می‌گویند و رفتاری سراسر ناصواب دارند. چه صبری داشت پیامبر خدا در آن روزگار.

دوّم. باور دارم این حادثه هر چند برای ملت ما بسیار تلخ و جانگداز بود ولی نشان داد مدیریت برگزاری حج، به عنوان بزرگترین گردهمایی بشری نیاز به یک بازنگری جدّی دارد. شاید بهتر باشد این مناسک زیر نظر شورایی از کشورهای اسلامی اداره شود. این سخنی سیاسی نیست؛ گستردگی این گردهمایی چنین اقتضا می‌کند.

سوّم. خوشا بر احوال آنها که در حادثه‌ منا جان باختند؛ گویا خداوند مهربان آنها را برگزید و مرگی زیبا نصیب‌شان کرد؛ مرگی که حکایت از ذات و دل پاک‌شان داشته و دارد. در مقابل شک ندارم که سنت الهی باز تکرار خواهد شد و آل سعود، سرنوشتی چون آل ابی‌سفیان خواهد داشت.

 

 



:: برچسب‌ها: مدیریت حج نیاز به بازنگری جدی دارد/مرگ زیبا در منا ,
:: بازدید از این مطلب : 757
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

آشنایی بیشتر با خواص گیاه بیدمشک

در گذشته ای نه چندان دور که مجهزترین داروخانه های کشور، عطاری ها بودند، بیدمشک گل سر سبد تجویز عطار ها و حکیم ها بود. طیف خواص درمانی بیدمشک به قدری گسترده است که از آن مشتقاتی میگرفتند تا در زمان کمبود گیاه بیدمشک، از مشتقات آن استفاده کنند. در واقع؛ بید مشک گیاهی است ملین و تقویت کننده قلب ،اعصاب و محرک قوای جنسی .این گیاه داروئی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می دهد. جوشانده برگ یا پوست درخت بیدﻤﺸﻚ سبب دفع انگلها و کرمهای معده و روده می شود.

بیدمشک

گیاه دارویی بیدمشک از بید معمولی با نام نژادی از درخت بید است که اندازه آن از بید معمولی کوچکتر ولی سنبله‌های آن دارای اسانس معطری است. جالب است بدانید که گل‌های گیاه دارویی بیدمشک قبل از بازشدن برگ‌ها ظاهر می‌شوند و معطرند و رنگ این گیاه در بهترین نوع بیشتر است . اسانسی از گل‌های این گیاه گرفته می‌شود که به آن عرق بیدمشک می‌گویند که همراه با شربت جهت معطر شدن شربت مصرف دارند و مصرف درمان نیز دارا می‌باشد. طبیعت گیاه بیدمشک سرد و تر و مقوی قوای دماغی و قلب و مفرح مزاج است و سردردهای مزاج را تسکین می‌دهد.

خواص بیدمشک

درختان بیدمشک به عنوان نخستین درختان در فصل بهار در شمال غرب ایران شکوفه می کنند و این شکوفه ها به عنوان پیک بهاری به گل می نشیند. به دلیل داشتن خواص پزشکی متعدد عطر و طعم بیدمشک از زمانهای دور مدنظر بوده و این امر باعث شده تا مردم منطقه عرق بیدمشک را به دلیل خاصیت درمانی آن، در خانه های خود داشته باشند. مردم این منطقه معتقدند که عرق بیدمشک در تسکین اعصاب، درمان کم خونی و ناراحتی های قلبی موثر است.

در مورد این عرق بسیار مفید باید گفت که عرق بیدﻤﺸﻚ با داشتن ترکیباتی همچون ژرانیون سالیسین، تانن، به عنوان داروی موثر در تقویت قلب، آرام بخش و رفع کننده درد و خستگی شهرت یافته است. عطاران معتقدند بیدمشک گیاهی ملین و تقویت کننده قلب و دستگاه گوارش است و مصرف عرق آن اشتها را افزایش می دهد. عرق بیدﻤﺸﻚ تقویت کننده دستگاه عصبی و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است، همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند.

همچنین از شربت آن به عنوان نوشیدنی معطر و خوش طعم در مراسم و دید و بازدیدها استفاده می شود. تهیه عرق بیدمشک در آغازین روزهای بهار یکی از سنتهای خانواده های آذربایجانی به ویژه خانواده های ارومیه ای است که به شکل سنتی انجام می پذیرد و این امر به عنوان یک سنت ویژه با آیین های خاصی و به وسیله دستگاه های تعریق صورت می گیرد. اسانس یا عرق بیدﻤﺸﻚ علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربتها نیز به کار می رود.

بید مشک گیاهی است ملین و تقویت کننده قلب ،اعصاب و محرک قوای جنسی .این گیاه داروئی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می دهد. به گزارش اسان طب جوشانده برگ یا پوست درخت بیدﻤﺸﻚ سبب دفع انگلها و کرمهای معده و روده می شود. عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب شده و خاصیت تب بری دارد.

چنانچه زالو در حلق کسی رفته و در حلق یا اطراف آن چسپیده باشد، با غرغره عصاره برگ درخت بید مشک زالو از عضو جدا و از حلق خارج می‌شود. عرق بیدﻤﺸﻚ قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد.

 



:: برچسب‌ها: آشنایی بیشتر با خواص گیاه بیدمشک ,
:: بازدید از این مطلب : 832
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

چگونه به سوالات کودکان درباره ی خدا، پاسخ دهیم؟ 

 

کودکان همیشه سوالات زیاد ولی پیش پا افتاده ای میپرسند و خب حق هم دارند؛ تصور کنید کودکی برای اولین کفشدوزک میبیند! قطع به یقین در همان لحظه سوالات زیادی ذهنش مشغول میکند و سعی میکند از اطرافیانش پاسخ این سوالات ساده اش را جویا شود. ولی بعضی کودکان در بعضی مواقع با پرسیدن یک سوال ما را حیرت زده میکنند؛ به طور مثال میپرسند خدا کیست؟ خونه ی خدا کجاست؟ گاهی اوقات دوست دارند بدانند که آیا خداوند فرزندی هم سن او دارد؟ ولی نگران نباشید، چون در ادامه قصد داریم نحوه صحیح پاسخ دادن به سوالات کودکان را به شما بگوییم.

حساب کنید کوچولوی 5 ساله‌ای از شما راجع به خدا بپرسد. خب بدیهی است که می‌توانید در قدم اول توضیحاتی بدهید مثل اینکه او آفریننده همه چیز است و بعد سعی کنید با برشمردن صفات و ویژگی‌هایی مانند مهربانی، تصویر خوب و به دور از هراسی از خالق در ذهن کودک ایجاد کنید. اما هر جواب شما ممکن است سوالات جدیدی را برای کودک به وجود آورد.

 

در مورد این موضوع با ندا شیخی، دکترای روانشناسی صحبت می‌کنیم و او در این باره می‌گوید: عموما دو سوال عمده در مورد خدا برای بچه‌ها وجود دارد که ما آنها را به عنوان نمونه مطرح می‌کنیم و والدین می‌توانند با شبیه‌سازی این موارد سوالات دیگر کودک را نیز به او توضیح دهند.

خدایی که همه چیز را آفریده، کجاست؟
این سوال احتمالا اصلی‌ترین و رایج‌ترین سوال کودک در مورد خداست. بعضی در جواب این سوال آن را با یک مثال عینی توضیح می‌دهند و می‌گویند خدا مثل هوا همه جا هست! اما درک مفهوم هوا که قابل لمس و مشاهده نیست، خود برای کودک جای سوال دارد و این مثال خوبی برای شرح این مساله نیست. در عوض می‌توانید بگویید ما هم دقیقا نمی‌دانیم که او کجاست اما می‌دانیم که خودش و فرشته‌هایش همیشه مراقب ما هستند تا زندگی خوبی داشته باشیم!

خدا چقدر مهربان است؟
بچه‌ها در سنین بین 2 تا 10 سال قادر به درک مفاهیم انتزاعی نیستند. شما برای یاددادن هر چیزی به آنها باید از تصاویر و تجربیات عینی بهره ببرید. به همین دلیل است که پایه آموزش کودکان روی تصویر و تجربه است و با مثال‌های عینی به سوالات کودک جواب می‌دهیم. در اغلب اوقات سعی می‌کنیم خداوند را با ویژگی‌های بارز و قابل درک برای کودکان توضیح دهیم. یکی از این ویژگی‌های خاص، مهربانی بی‌اندازه خداوند نسبت به بندگانش است.
اما چطور می‌توان مهربانی خدا را با تجربه و تصویر توضیح داد؟ آسان است؛ می‌توانید بگویید مهربانی خداوند شبیه وقتی است که مادرت تو را با عشق در آغوش می‌کشد یا زمانی که با ملایمت موهایت را نوازش می‌کند و برایت کتاب داستان می‌خواند؛ شاید حتی از این هم مهربان‌تر! شما به آسانی تجربه کودک را از مهربانی برای او تداعی کردید و به این شکل حالا او می‌تواند درکی نسبی از مهربانی خداوند داشته باشد.



:: برچسب‌ها: چگونه به سوالات کودکان درباره ی خدا، پاسخ دهیم ,
:: بازدید از این مطلب : 745
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

مضرات لیزر برای بینایی کودکان

از عوارض نور لیزر برای سلامتی بینایی فرزندانتان آگاهی دارید میدانید می تواند به شبکیه چشم آن ها آسیب وارد کند قلم های لیزری قرمز و سبز که در بازار به وفور یافت می شوند گاهی اوقات آسیب ناشی از این قلم ها با جراحی قابل برطرف شدن خواهد بود.

به گفته کارشناسان، قلم های لیزری به ظاهر بی ضررند، اما زمانی که بچه ها با این قلم ها بازی می کنند در نهایت با تاری دید یا نابینایی موقت چشم روبرو می شوند.
فرآوری: نیره ولدخانی – بخش سلامت

مطالعه جدید چشم پزشکان آمریکایی بر روی چهار کودک 9 تا 16 سال نشان می دهد، بازی با قلم لیزری موجب آسیب جدی به شبکیه چشم می شود. شبکیه، بافتی حساس به نور در پشت چشم است که برای دیدن واضح اشیاء ضروری است.

تحقیقات قبلی نشان داد که درصد قابل توجهی از قلم های لیزری قرمز و سبز با این برچسب مشخص شده اند که بین 1 تا 5 میلی وات بازده نیرو دارند. این مقدار برای چشم ها ایمن تلقی می شد.
به گفته محققان، به ندرت روشی برای درمان آسیب چشم در اثر قلم لیزری وجود دارد. گاهی اوقات برای درمان مشکلات بوجود آمده، نیاز به عمل جراحی است

اما طبق اطلاعات بعدی، این وسیله دارای بازده قدرتی بیش از 5 میلی وات است.

در این مطالعه محققان، چهار پسر را که بینایی شان به خاطر نگاه مستقیم به قلم های نوری آسیب دیده بود، مورد برسی قرار دادند.

مشخص شد آسیب شبکیه چشم با علائم حاد و قابل توجهی همراه است. این علائم می تواند شامل تاری دید و از بین رفتن بینایی در مرکز میدان دید باشد.

به گفته محققان، به ندرت روشی برای درمان آسیب چشم در اثر قلم لیزری وجود دارد. گاهی اوقات برای درمان مشکلات بوجود آمده، نیاز به عمل جراحی است.

خطر نور سایر وسایل تکنولوژی برای چشم کودکان

رعایت نکردن فاصله از منابع نوری باعث خسته شدن چشم می شود و حساسیت به نور پیامد این مساله است. کار زیاد با رایانه، تبلت، موبایل و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیک و مواجهه بیش از حد با منابع نوری باعث بروز این مشکل می شود.

حساسیت به نور یا فوتوفوبی، یعنی چشمان فرد بیش از حد معمول به نور حساسیت نشان می دهد. در این شرایط موقع راه رفتن فرد مجبور می شود، چشمانش را ببندد و یا به زور آنها را باز نگه دارد و یا مرتب دچار اشک ریزش و قرمزی چشم و سردرد می شود. این مشکل در میان کودکان زیاد اتفاق می افتد.
اگر دلیل حساسیت به نور، کار زیاد با منابع نوری باشد، باید استفاده از وسایل الکترونیکی را به شدت محدود کرد

به طور کلی، دو نوع حساسیت به نور وجود دارد: طبیعی و غیرطبیعی. در نوع طبیعی و مادرزادی، چشم کودکانی که بور هستند و رنگ چشمانشان آبی، سبز یا طوسی است، حساسیت به نور، ذاتی و طبیعی تلقی می شود و نشانه بیماری نیست.
حساسیت به نور صبحگاهی هنگام برخاستن از خواب نیز طبیعی و گذراست و بیشتر در کودکان 4 تا 5 ساله وجود دارد.

حساسیت به نور غیر طبیعی به دو دسته تقسیم می شود: یکی اینکه چشم از نظر ساختاری مشکل دارد که در این شرایط علایم بررسی می شود و ممکن است کودک آب مروارید مادرزادی یا بیماری قرنیه مادرزادی داشته باشد. دوم اینکه در اثر حساسیت فصلی و یا ابتلا به عفونت ها، چشم به نور حساس می شود.

اولین شرط درمان فوتوفوبی، معاینه چشم پزشکی است. پزشک، ساختمان چشم را بررسی می کند تا ببیند آیا فرد دچار بیماری چشمی خاصی است یا نه، آیا عفونت یا مشکلات قرنیه دارد و یا فقط به دلیل روشنی رنگ چشم یا کار زیاد با منابع نوری دچار این مشکل شده است.

با توجه به نتایج معاینه و تشخیص مشکل، پزشک درمان های لازم را تجویز می کند. اگر دلیل حساسیت به نور، کار زیاد با منابع نوری باشد، باید استفاده از وسایل الکترونیکی را به شدت محدود کرد.

اگر حساسیت به نور به دلیل روشنی رنگ چشم باشد، فرد باید عینک آفتابی مناسب بزند و هنگام خروج از منزل، کلاه لبه دار بگذارد.

در مواردی که ساختمان چشم دچار آسیب باشد و یا حساسیت به نور به دلیل آلرژی های فصلی یا عفونت باشد، معمولا دارو تجویز می شود.



:: برچسب‌ها: مضرات لیزر برای بینایی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 803
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسن محمد زاده

با این سالاد سیب زمینی، شبیه ایتالیایی ها شوید

همیشه غذای ایتالیایی طرفدار داشته و به جرأت میتوان گفت ایتالیا مهد پخت پرطرفدارترین های دنیا میباشد؛ پیتزای ایتالیایی از آفریقای جنوبی تا آمریکای شمالی طرفدار دارد؛ پاستا از شرقی ترین نقطه ی آسیا تا غربی ترین نقطه ی اروپا به انواع مختلفی طبخ میشود و آن هم پرطرفدار است. ولی امروز ما میخواهیم درباره ی سالادی حرف بزنیم که دست کمی از پاستا و پیتزا ندارد. سالاد سیب زمینی ایتالیایی به ترکیب مزه های ساده ولی خارق العاده معروف است؛ البته طعم آن با گوجه فرنگی خشک شده و جعفری تازه بسیار خوشمزه تر است.

مواد لازم:

  • سیب زمینی ریز , با پوست یا سیب زمینی بزرگ نصف شده : 450 گر
  •  ماست ساده : 4 قاشق غذاخوری
  •  سس مایونز : 4 قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی در آفتاب خشک شده : 8 عدد
  •  برگ جعفری , خرد شده : 2 قاشق غذاخوری
  •  نمک : به میزان لازم
  •  فلفل : به میزان لازم

 

طرز تهیه:

1. پوست سیب زمینی ها را خوب بشویید و در یک قابلمه بزرگ حاوی آب بریزید . بگذارید آب جوش بیاید , سپس سیب زمینی ها را به مدت 8 تا 12 دقیقه بپزید تا فقط نرم شوند .

2. گوجه فرنگی خشک را با یک چاقوی تیز به خلال های نازک خرد نمایید .

3. برای تهیه سس سالاد , ماست و مایونز را در یک کاسه مخلوط نمایید و به آن نمک و فلفل بزنید . پس از آن گوجه فرنگی و جعفری خرد شده را به آن ها بیافزایید و خوب مخلوط نمایید .

4. سیب زمینی ها را با یک کفگیر از قابلمه خارج نمایید , آن ها را آّکش نموده , کنار بگذارید تا سرد شوند . سیب زمینی های درشت را به قطعه های 5 سانتیمتری خرد نمایید .

5. سس سالاد را روی سیب زمینی ها بریزید تا سطح آن ها را بپوشاند .

6. سالاد را به مدت 20 دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود و آن را به عنوان پیش غذا یا در کنار یک وعده غذا , سرو نمایید .

توصیه سرآشپز:

اگر از سیب زمینی بزرگ استفاده می نمایید , روش بهتر این است که قبل از پخت آن ها را خرد نمایید . هر چند سیب زمینی های خرد شده زودتر می پزند , ولی زود هم له می شوند و ظاهر غذای شما را زشت می می نمایند .



:: برچسب‌ها: با این سالاد سیب زمینی، شبیه ایتالیایی ها شوید ,
:: بازدید از این مطلب : 719
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1395 | نظرات ()